تبلیغات
ریاضی مهربان (آموزش ریاضی)

قالب وبلاگ


ریاضی مهربان (آموزش ریاضی)
نظر سنجی
آیا با سیستم 6 - 3 - 3 آموزش و پرورش و اضافه شدن ششم ابتدایی به دوره ابتدایی موافقید ؟؟؟



گزارشی از خبرگزاری فارس مبنی بر علت ترس دانش آموزان از ریاضی و را های پیشگیری از آن در ادامه مطلب...

 

چالش‌های زیادی در آموزش درس ریاضی وجود دارد كه بعضاً سبب ترس دانش‌آموزان از ریاضی می‌شود و فرار آنها را از این درس موجب می‌شود.
بر كسی پوشیده نیست كه این وحشت دانش‌آموزان از ریاضی در زمان خاصی ایجاد نشده بلكه از خانواده و اطرافیان به دانش‌آموز به ارث رسیده است.
با این وجود می‌توان گفت كه چند سال است كه جامعه علمی كشور با استفاده از فناوری نوین برای برطرف كردن این زخم دیرینه (ترس دانش‌آموزان از ریاضی) اقدام به درمان كرده است.
یازدهمین كنفرانس آموزش ریاضی كشور از دو روز گذشته با حضور چهره‌های صاحبنظر ریاضی ایران در محمودآباد مازندران در حال برگزاری است.
در این گزارش می‌خوانید كه محققان، اساتید، صاحبنظران، معلمان و دانش‌آموزان حاضر در این كنفرانس، برای بررسی عوامل تاثیرگذار در بالا بردن كیفیت آموزش ریاضی چه نظراتی دارند.

* برخی از دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی به مشكل برمی‌خورند
یك معلم ریاضی مقطع ابتدایی در پایه چهارم دبستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: برخی نارسایی‌ها در روش آموزش ریاضی كشور ایجاد شده است تا معلمان نتوانند به درستی انجام وظیفه كنند.
ژیلا عطائیان افزود: با توجه به اینكه 27 سال است آموزگار مقطع ابتدایی هستم ولی هر ساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان در حل مسائل ریاضی می‌مانند.
وی بیان داشت: در سال‌های اخیر در تألیف كتاب‌های ریاضی بازنگری شده است و عنوان بازی و ریاضی در كتاب‌ها گنجانده شد كه این امر باعث انگیزه در دانش‌آموزان شده است.
عطائیان كه معلم یكی از دبستان‌های شهر ساری است، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت خود ریاضی را با ابتكار و خلاقیت به دانش‌آموزان به صورت چرتكه‌ای آموختم و ارزش مكانی اعداد برای فراگیران قابل تفهیم بود.
وی كه در جشنواره الگوی برتر كشور حائز رتبه شده بود، خاطرنشان كرد: كتاب‌های درسی باید با محیط زندگی عجین شوند.

*درس ریاضی باید در دوره‌های ابتدایی عینی شود
شعبان تنكابنی با 26 سال سابقه تدریس در مقطع ابتدایی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: راه برطرف كردن چالش‌های درس ریاضی در مقطع ابتدایی عینی كردن آن است.
وی افزود: اگر دانش‌آموزان بتوانند در امور زندگی با ریاضی به طور متداول كار كنند ریاضی شیرین می‌شود.
این معلم 45 ساله از شهرستان آمل یادآور شد: درس ریاضی باید در ساعت‌های ورزش مورد استفاده قرار گیرد كه این امر در روند آموزشی كشور نادیده گرفته شده است.
تنكابنی اظهار داشت: حل مسئله‌های ریاضی برای دانش‌آموزان دغدغه شده است و برای بالابردن میزان علاقه آنها باید روش تحقیق و بحث را در كلاس اجرا كرد.

*خانواده‌ها از ریاضی برای بچه‌های خود غول ساختند
اصغر مهری با 16 سال سابقه تدریس در درس ریاضی نیز گفت: خانواده‌ها درس ریاضی را تافته جدا بافته از بقیه دروس می‌دانند و برای دانش‌آموزان غول ساخته‌اند.
وی افزود: دیرینگی وحشت در درس ریاضی از سوی خانواده‌ها به فرزندان القا می‌شود كه این امر معلمان را در تدریس دچار مشكل می‌كند.
این معلم 32 ساله از شهر تنكابن یادآور شد: مدل آموزش و برنامه‌ریزی هفتگی در مدارس سبب شده است تا دانش‌آموزان به ریاضی بیش از بقیه درس‌ها اهمیت دهند در حالی كه تحقیقات نشان داده است افت تحصیلی سال‌های اخیر در بخش ادبیات به ویژه در دوران ابتدایی در دروس بخوانیم و بنویسیم بیشتر از درس ریاضی است.
مهری استفاده از كتاب‌های كمك آموزشی را باعث گمراهی دانش‌آموزان دانست و گفت: نه تنها فعالیت دانش‌آموزان با استفاده از كتب آموزشی بیشتر نمی‌شود بلكه تداخل در روش تدریس معلم مربوطه به وجود می‌آید.
وی تاكید كرد: به جای استفاده از كمك آموزشی‌ها دانش‌آموزان باید به تحقیق روی بیاورند و با كاردستی‌هایی كه در رابطه با ریاضی ایجاد می‌كنند فراگیری را آسان‌تر می‌كند.
این معلم جوان خاطرنشان كرد: مشكلات آموزش ریاضی بقیه دروس را تحت‌الشعاع قرار داده است كه برای برطرف كردن آن در كنفرانس‌های ریاضی باید بررسی شود.

*ریاضی با ایجاد ابتكار و دست‌سازها جاذبه ایجاد می‌كند
اعظم امیری با 39 سال سابقه كاری در آموزش و پرورش نیز در رابطه با درس ریاضی بیان داشت: ریاضی با ایجاد ابتكار و دست سازها جاذبه ایجاد می‌كند.
وی افزود: یكی از عوامل افت دانش‌آموزان در درس ریاضی قیاس نمره است كه این تفكر در خانواده‌ها ایجاد شده و از طریق مشاوران مدرسه باید برطرف شود.
این معلم ریاضی 57 ساله كه از استان قزوین در كنفرانس ریاضی محمودآباد شركت كرد در این گفت‌وگو اظهار داشت: بیشتر خانم‌ها از ریاضی بدشان می‌آید و چون بچه‌ها در خانه با مادر بیشتر سروكار دارند این حس بدبینی به دانش آموزان القا می‌شود.
وی افزود: در آموزش و پرورش بستر مناسبی برای ایجاد خلاقیت دانش‌آموزان ایجاد نشده است تا با كاربردی شدن ریاضی به كشف استعدادهای بچه‌ها برسیم.

*باید محدودیت‌ها از مقابل پیشرفت ریاضی گرفته شود
مدیر خانه ریاضیات استان قزوین نیز در رابطه با آسان كردن آموزش درس ریاضی به دانش‌آموزان گفت: ابتكار و نوآوری از طریق خلاقیت‌های معلمان می‌تواند در آموزش ریاضی موثر باشد.
یوسف گمركچی افزود: 42 سال است كه سابقه كاری در تدریس ریاضی را دارم ولی همچنان روزانه ساعت‌های زیادی را برای پژوهش می‌گذرانم.
وی تصریح كرد: در خانه ریاضی كلاس‌های آموزشی به صورت كارگاهی برگزار می‌شود كه با مباحثه بین دانش‌آموزان، درس و مسئله‌ها در همه سطوح تحصیلی قابل حل است.

*ریاضی را باید بخوانم
یكتا رزاقی دانش‌آموز مقطع ابتدایی نیز درباره درس ریاضی به خبرنگار فارس گفت: باید ریاضی را یاد بگیرم چون همیشه در كارها برای محاسبه به این علم نیازمندم.
این دانش‌آموز پایه پنجم ابتدایی افزود: از ریاضی خوشم نمی‌آید ولی اگر آن را نخوانم معدلم كم می‌شود.
وی با بیان اینكه معلم خوبی دارم ولی ریاضی مشكل است، اظهار داشت: برای بهتر یاد گرفتن معلم دیگری به خانه‌مان می‌آید و به من درس می‌دهد.
وی خاطرنشان كرد: همیشه مشكل من در درس ریاضی حل كردن مسئله‌ها است.

*ریاضی را باید تحمل كرد
امید لطفی دانش‌آموز سوم راهنمایی نیز در مورد درس ریاضی گفت: ریاضی را باید تحمل كرد.
وی افزود: با توجه به اینكه معدلم 19 شده است ولی به درس ریاضی علاقه‌مند نیستم و این درس را با تمام توانم می‌خوانم تا معدلم كم نشود.
دانش‌آموز مقطع راهنمایی با بیان اینكه ریاضی یكی از اصول زندگی همه افراد است، بیان داشت: نمی‌توان گفت درس ریاضی مشكل است اگر علاقه‌مندی باشد و معلمان در تدریس حوصله به خرج دهند فراگیری آسان است.

*معلم در فرآیند آموزش ریاضی موثر است
رئیس كمیسیون ریاضی‌دانان جهان از كشور نیوزیلند نیز در حاشیه یازدهیمن كنفرانس آموزش ریاضی كشور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: یافتن معلم خوب در سرنوشت آموزشی فراگیران موثر است.
بیل بارتون با بیان اینكه خودم ریاضی را از روش معمولی و متداول یاد گرفتم، افزود: خوشبختم كه معلم خوبی داشتم، همكلاسی‌هایم در رشد علمی ریاضی من تاثیرگذار بودند.
وی ادامه داد: بحث در كلاس ریاضی بسیار تاثیرگذار است و این بستر باید در تمام مناطق برای همه دروس ایجاد شود.
رئیس كمیسیون بین المللی ریاضی‌دانان جهان با اشاره به اینكه سوق دادن دانش‌آموزان به مباحثه می‌تواند موجب رشد علمی شود، افزود: فراگیران می‌توانند با مراجعه به كتاب‌های تاریخ ریاضی و كمك آموزشی‌های استاندارد مسائل مهمی را حل و به كشف برخی موارد ریاضی بپردازند.
وی با تاكید براینكه همه علاقه‌مندان علم ریاضی باید كتاب‌های مرجع در این علم را مطالعه كنند، گفت: كتاب‌های مرجع تصویر زیبایی از ریاضی با آنچه در امورات با آن سروكار دارید ترسیم می‌كند.
بیل بارتون برگزاری كنفرانس را زمینه رشد استعدادها دانست و خاطرنشان كرد: تعداد زیادی از معلمان و صاحب‌نظران در كنفرانس شركت می‌كنند و آنها را به نوعی با مسائل علم ریاضی درگیر كرده و در رابطه با آموزش بحث و تبادل نظر می‌شود.



طبقه بندی: عمومی و متفرقه، دانستنی ها،
[ چهارشنبه 16 شهریور 1390 ] [ 07:24 ب.ظ ] [ عبداللهی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : نفر
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

.





Powered by WebGozar